۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

قدرتمند ترین زلزله ایران را لرزاند



بزرگترین یا همان قوی ترین زلزله چهل سال اخیر، ایران منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به لرزه در آورد .زلزله ٧.٨ ریشتری  در جنوب شرقی ایران و نزدیک به مرز پاکستان روی داد.طبق اطلاعات اداره زمین شناسی آمریکا مرکز عمیق زلزله در عمق ٨٢ کیلومتری سطح زمین قرار دارد. بهمین علت تلفات زلزله بسیار کم اعلام شد.قدرت زلزله بحدی بود که اگر نزدیکتر به سطح زمین ودر یک ناحیه پر جمعیت روی می داد فاجعه به بار می آورد.قدرت این زلزله چهل برابر زلزله بم در سال(١٣٨٢دی) ٢٠٠٣ تخمین زده شده است.زلزله بم با ٦.٦ بزرگی ودر عمق ١٠ کیلومتری بوقوع پیوست و سی هزار کشته بجا گذاشت.
آتشفشان تفتان در فاصله ١١٠ کیلومتری مرکز زلزله قرار دارد و نشاندهنده فعالیتهای درونی زمین بصورت خروج گاز سولفور یا گوگرد می باشد. فشار صفحه عربستان به صفحه ایران موجب تکانهای شدید نواحی جنوبی ایران از خوزستان تا بلوچستان است. در حیقت صفحه عربستان به زیر صفحه ایران فرو می رود و باعث می شود که کوههای منطقه با سرعت حدود ٣٠ میلی متر در سال بلند شوند.کوههای اطراف خلیج گواتر و نواحی اطراف آن نمونه بارزی از این بلند شدن منطقه می باشند.


صفحات بالای این پرتگاههای ساحلی در زمانهای دور زمین شناسی هم سطح آب دریا قرار داشتند و حتی حاوی  فسیل های دریایی و طبقات ماسه سنگی می باشند که درکنار دریا و نواحی کم عمق آب پیدا می شوند . اما بتدریج در اثر فشارهای درون زمین بلند شده اند و به شکل پرتگاهی زیبا در امتداد دریای عمان خودنمایی می کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر